🌍 Conditii de calatorie in Letonia
Ultima actualizare: 05-12-2024 12:02:32
LETONIA
Condiții de călătorie și regim de ședere
Intrarea în Letonia este permisă cu pașaportul sau cartea de identitate în curs de valabilitate.
Vă recomandăm ca înainte de călătoria în Letonia să vă asigurați că aveți următoarele documente:
Pașaport sau document de identitate valabil în UE / SEE;
Card european de sănătate emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) din România;
Asigurarea medicală este obligatorie în Letonia.
Recomandăm tuturor cetățenilor români care călătoresc în Letonia să obțină, anterior călătoriei, Card european de sănătate emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) din România - pagina CNAS, la link-ul: http://cas.cnas.ro/casmb/page/cardul-european.html
De asemenea, puteți avea în vedere și încheierea unei polițe de asigurare de călătorie / medicală pentru întreaga durată a deplasării și care să prevadă inclusiv eventualele costuri privind repatrierea medicală. Atenție! Citiți cu atenție informațiile cuprinse în polița de asigurare. Luați cu dumneavoastră un număr de telefon al asiguratorului din România, precum și coordonatele firmei de asigurări partenere din țara de destinație.
Lăsați rudelor / prietenilor dumneavoastră din țară copii ale actelor de identitate și ale poliței de asigurare, precum și date privind itinerariul și modalități în care puteți fi contactat în străinătate.
În cazul în care sunt necesare servicii medicale, trebuie luată în primul rând legătura cu agentul sau partenerul leton al societății de asigurări care a încheiat polița. Acesta va indica unitatea sau unitățile medicale care pot furniza serviciile medicale pe baza poliței de asigurare. Serviciile medicale sunt prestate în conformitate cu clauzele prevăzute în polița de asigurare. Serviciile medicale suplimentare, neacoperite de polița de asigurare, vor fi achitate în mod individual de beneficiar.
Reglementări vamale
Regulamentul vamal leton conține reglementări similare cu ale celorlalte țări membre ale Uniunii Europene. Este permisă introducerea, fără plata taxelor vamale, a bunurilor de folosință personală, constatate de către funcționarul vamal că nu sunt destinate unor scopuri comerciale.
Informații despre plăți și utilizarea cărților de credit
Moneda națională în Letonia este euro.
În Letonia sunt acceptate toate tipurile de cărți de credit europene, iar utilizarea acestora este frecventă.
LITUANIA
Condiții de călătorie și regim de ședere
Cetățenii români nu au nevoie de viză pentru a călători în Republica Lituania.
Intrarea în Lituania este permisă cu pașaportul sau cartea de identitate în curs de valabilitate.
ESTONIA
Condiții de intrare și regim de ședere
Cetățenii români nu au nevoie de viză pentru a călători în Republica Estonia. Intrarea în acest stat este permisă cu pașaportul sau cartea de identitate în termen de valabilitate.
Asigurarea medicală este obligatorie în Republica Estonia, de aceea vă recomandăm deținerea unei asigurări de călătorie/medicală cuprinzătoare (care să prevadă inclusiv repatrierea medicală) sau obținerea Cardului European de Sănătate (link CNAS – http://cas.cnas.ro/casmb/page/cardul-european.html). Acest card vă va permite să primiți asistență medicală pe durata șederii temporare în orice stat membru al Uniunii Europene.
Dacă dețineți o asigurare medicală suplimentară, asigurați-vă că este valabilă în Estonia. În baza unei asigurări facultative, veți aveți acces la serviciile de urgență atât din sistemul public de sănătate, cât și din cel privat (în funcție de tipul poliței de asigurare). La încheierea acestui tip de asigurare, vă recomandăm să verificați coordonatele partenerului societății de asigurare în țara de destinație și de tranzit.
Vă recomandăm să încheiați, înainte de plecare, o asigurare de călătorie. Aceasta are valabilitate în toate țările și poate să acopere de la riscurile de bază (îmbolnăviri, accidente, urgențe stomatologice, repatriere sanitară sau în caz de deces) până la toate riscurile de călătorie, inclusiv pierderea/ furtul/ deteriorarea bagajelor, anularea plecării în străinătate, falimentul companiei aeriene etc.
Asigurarea de viață s-a dovedit utilă pentru familiile celor decedați în urma unor accidente sau din motive de boală.
Recomandări generale:
Păstrați în locuri sigure documentele și valorile personale, biletele de călătorie, banii, cărțile de credit și nu le expuneți în mod vizibil asupra dumneavoastră sau în mașini.
Mașinile trebuie încuiate și asigurate cu sisteme de alarmă.
În cazul călătoriei cu autobuzul sau trenul supravegheați-vă bagajele pe întreaga durată a călătoriei.
Pentru ieșirile în orașe, în special în zonele aglomerate, lăsați documentele personale la hotel și păstrați numai o copie a actelor de identitate (pașaport, permis de ședere).
În cazul unor incidente care afectează siguranța persoanei sau a bunurilor, se recomandă contactarea celui mai apropiat birou al poliției.
În cazul pierderii pașaportului românesc, se recomandă sesizarea atât a biroului local de poliție, cât și a Secției Consulare din cadrul Ambasadei României la Vilnius.
Numărul de telefon care poate fi apelat în situații de urgență: 112 - Centru de ajutor general (poliție, serviciul de salvare, ambulanță, serviciu de protecție a mediului).
Contactarea autorităților române
Reprezentarea diplomatică și consulară a României în Republica Letonia este asigurată de Ambasada României la Vilnius.
În situații de urgență, Ambasada României în Republica Lituania poate fi contactată la numărul de urgență + 370 685 73238.
Reprezentarea diplomatică și consulară a României în Republica Estonia este asigurată de Ambasada României la Tallinn. În situații de urgență, Ambasada României în Republica Estonia poate fi contactată la +372 5561 1472 (exclusiv pentru situații speciale, cu caracter de urgență: accidente cu victime, decese, calamități și alte situații de pericol sau cu caracter extraordinar).
Observatii
- Companiile aeriene care opereaza zborurile din pachetul de servicii turistice pot aduce modificari pana la momentul plecarii si dupa momentul plecarii. In cazul unor modificari, agentia organizatoare va informa turistii.
- Pasagerii sunt rugati ca inainte de predarea bagajelor la ghiseu sa-si asigure personal inchiderea (incuierea) acestora.
- Eventualele lipsuri/furturi de obiecte personale din bagaje se vor reclama pe loc la ghiseul specializat din aeroport.
- Agentia nu raspunde in cazul refuzului autoritatilor de la punctele de frontiera de a primi turistul pe teritoriul propriu sau de a-i permite sa paraseasca teritoriul propriu.
- Daca atunci cand ajungeti la destinatie observati ca aveti probleme in gasirea bagajului depus la biroul de check-in la imbarcare, va rugam nu parasiti aeroportul, inainte de a depune o sesizare la biroul de reclamatii existent la terminal.
FINLANDA
Condiții de călătorie în Finlanda
Bine de știut atunci când călătorești!
-
Înainte de a călători
Documentele de călătorie
Pe lângă voucherele de cazare și biletele de avion este bine să vă verificați și documentele de călătorie înainte de a merge la aeroport. Trebuie să aveți în vedere că accesul în Republica Finlanda este permis doar în baza unui pașaport (electronic sau temporar) sau a unei cărții de identitate în curs de valabilitate.
Cetățenii români nu au nevoie de viză pentru a călători pe teritoriul Finlandei.
Dacă călătoriți alături de un minor, vă rugăm să vizitați site-ul celor de la Poliția de frontieră Română pentru a afla mai multe despre documentele necesare.
În cazul cetățenilor străini, avem rugămintea de a verifica condițiile de intrare în Finlanda cu autoritățile competente sau cu cei de la Ambasada Finlandei.
Înainte de a ajunge la aeroportul din România, vă rugăm să vă asigurați că aveți asupra dumneavoastră pe lângă documentele oferite în agenție, pașaport și asigurarea medicală de călătorie. Pentru Finlanda este obligatoriu să aveți o asigurare medicală. Vă recomandăm cu insistenţă să încheiaţi o asigurare medicală de sănătate sau să obţineţi Cardul European de Sănătate înainte de a pleca într-o călătorie. Dacă vă îmbolnăviţi sau aveţi un accident pe durata unei şederi temporare într-un stat membru UE, formularul E112 sau cardul european de asigurări sociale de sănătate vă va da acces la îngrijirile medicale necesare.
Vă rugăm să acordați o atenție deosebită și pregătirii bagajelor. Majoritatea pachetelor noastre includ un bagaj de cală de 23 kg și un bagaj de mână pentru persoanele cu vârsta de peste 2 ani. Copiii până la 2 ani (infanți) pot transporta 1 cărucior pliabil gratuit. În cazuri excepționale, 1 (un) cărucior pliabil poate fi acceptat gratuit pentru copiii cu vârsta de până la 4 ani, dacă confortul copilului depinde de acesta. Copiilor până la 2 ani (infanți) li se permite gratuit 1 bagaj de până la 10 kg şi a cărei sumă a dimensiunilor nu poate depăşi 115 cm.
În cazul în care aveți nevoie de un bagaj special (echipament de ski, echipament snowboarding, etc.) vă rugăm să ne contactați cu minim 7 zile înainte de data de plecare, pentru a evita refuzarea acestuia în aeroport.
Vă reamintim că condițiile de intrare în Republica Finlanda pot suporta modificări, de aceea vă recomandăm ca înainte de a călători să verificați întotdeauna condițiile de călătorie cu autoritățile sanitare și de frontieră oficiale și să vă asigurați că aveți cele mai recente informații. Este responsabilitatea dvs. să fiți la curent cu restricțiile de călătorie relevante, pentru a vă asigura că sunteți eligibil pentru a intra într-o țară și că sunteți apt de călătorie.
-
În timp ce călătorești
Zborul România – Finlanda
Pe durata zborului avem rugămintea de a respecta politica companiei aeriene. Dacă transportatorul consideră că unul dintre pasageri are un comportament care ar putea afecta aeronava, persoanele sau bunurile din aeronavă, transportatorul poate lua măsurile necesare pentru a preveni continuarea unei astfel de comportări, inclusiv constrângerea. Pasagerii pot fi debarcaţi şi li se poate refuza călătoria de continuare în oricare punct şi pot fi daţi în judecată pentru ofensa adusă la bordul aeronavei.
Dacă întâmpinați dificultăți la preluarea bagajului de cală pe Aeroportul din Finlanda, avem rugămintea de a vă adresa companiei aeriene cu care ați călătorit, precum și Biroului Lost & Found amplasat în sala de recuperare bagaje a terminalului Sosiri. Vă reamintim că reprezentanții Karpaten și partenerii locali nu au acces în interiorul aeroportului, însă trebuie să-i contactați pentru a vă aștepta la transfer.
La hotel
Ajunși la hotel, trebuie să aveți în vedere că în general check-in-ul se efectuează după ora 14:00, iar check-out-ul până la ora 12:00. Camerele sunt distribuite la recepție în funcție de disponibilitate. În unele cazuri există posibilitatea de a se efectua early check-in, dar pot apărea costuri suplimentare.
Vom încerca să îndeplinim fiecare solicitare specială solicitată din țară, însă trebuie avut în vedere că unele hoteluri pot considera patul dublu (matrimonial) două paturi de o persoană alipite. Patul suplimentar diferă în funcție de hotel și poate consta într-un pat de o persoană, pat pliant sau canapea.
În cazul în care aveți nemulțumiri legate de cazare sau alte servicii ale hotelului, vă recomandăm să vă adresați direct recepției hotelului pentru a solicita o rezolvare. Suplimentar, vă puteți adresa și reprezentantului local sau ne puteți contacta direct.
Informații utile pentru timpul petrecut în Finlanda - Laponia
Pentru a vă bucura pe deplin de vacanța dumneavoastră în, v-am pregătit o serie de informații utile și recomandări:
-
Nu există diferență de fus orar între România și Finlanda.
-
Moneda națională este euro. Majoritatea cardurilor precum Visa sau Mastercard sunt acceptate. În cazul în care vizitați zona rurală există posibilitatea de a fi rugați să achitați în numerar.
-
Îmbrăcămintea adecvată este esențială atunci când vizitați Finlanda, Laponia. Vremea poate fi imprevizibilă, iar temperaturile pot fi mult reduse. Vă recomandăm să vă puneți în bagaj haine termice, șosete din lână, mănuși, căciuli, salopete sau haine de iarnă groase și încălțăminte confortabilă rezistentă la apă. Agențiile locale oferă haine termice turiștilor, însă în cazul în care călătoriți cu cei mici se recomandă să vă asigurați că au toate cele necesare unei vizite în Laponia.
-
Pentru apelurile telefonice/ mesaje/ internet vă recomandăm să vă activați opțiunea roaming înainte de a călători.
-
Adaptoarele nu sunt necesare, prizele fiind de tip C și F – prize rotunde cu două prinderi. Tensiunea standard este de 230V.
-
Folosirea dronelor este permisă pe teritoriul Finlandei, însă trebuie să respectați regulile TRAFI și EASA.
Informatii cazare
- Clasificarea pe stele a unitatilor de cazare este cea atribuita de oficialitatile de resort locale.
- Distributia si tipul camerelor la hoteluri se va face de catre receptiile acestora.
- Problemele legate de amplasarea, aspectul camerei sau orice cerinta speciala a turistului se va rezolva direct la receptia hotelului in functie de disponibilitati.
- Pentru anumite facilitati din hotel sau din camera, hotelierul poate solicita taxe suplimentare (seif, minibar, internet etc.). La receptia hotelurilor se achita taxele de oras ( acolo unde se percep), individual.
Bacsisul
- Bacsisul pentru orice serviciu este o practica frecventa.
- Bacsisul recomandat pentru ghizi si soferi este de 5 euro/zi/persoana
Imbracaminte
- Va recomandam sa luati atat haine subtiri, cat si groase.
- Pentru lacasele de cult accesul este permis numai in haine decente (maneca lunga, pantaloni sau fuste lungi, esarfa pe cap).
- Noptile si diminetile sunt racoroase, astfel va recomandam sa aveti imbracaminte adecvata, un hanorac sau un pulover in plus si neaparat o canadiana subtire cu gluga (de ploaie sau vant, preventiv).
- Nu uitati sa luati cu dvs. o palarie de soare sau sapca, esarfa sau batic, ochelari de soare si lotiune cu protectie solara, repelent impotriva insectelor.
Roaming telefonie & Internet:
- Inainte de deplasare va recomandam sa va activati roaming-ul la telefoanele mobile.
- Pentru a apela un numar de telefon din Romania se formeaza mai intai codul national +40 urmat de numarul de telefon dorit (+407XXXXXXXX)
Sanatate & medicamente
- Pentru afectiuni frecvente precum raceala, dureri de cap, migrene, indigestie va rugam sa luati cu dvs. medicamentele adecvate.
- Nu sunt restrictii pentru medicamentele prescrise de medic pentru folosinta personala si in cantitati care sa acopere perioada de sejur a turistului.
- Servetele anti-bacteriene, dezinfectant pentru maini, repelent impotriva insectelor.
Securitate:
- Va recomandam sa lasati obiectele de valoare si documentele de calatorie in locuri special amenajate.
- Persoanele care fac parte din grupuri turistice nu trebuie sa se desparta de grup si trebuie sa urmeze sfaturile conducatorului grupului.
- Respectati obiceiurile si traditiile locale si manifestati intelegere si acceptare fata de acestea.
- In cazul in care doriti sa calatoriti cu taxiul, va recomandam sa folositi numai firmele autorizate in domeniu si numai in baza unei comenzi telefonice.
Fotografii
- Cereti permisiunea localnicilor pentru a-i fotografia sau filma. Evitati efectuarea de fotografii in apropierea obiectivelor militare.
Vacanta frumoasa!